Kundtjänst

Välkommen till vår kundtjänst. Här hittar du vanliga frågor och svar om e-post, domänhantering, produktion av din hemsida, materialinsamling, uppdatering av din hemsida, ekonomi, avtalsvillkor, abonnemang mm.

Hittar du inte svaret på din fråga? Välkommen att kontakta oss via info@hemsidadirekt.se
Sök vanliga frågor
Sök support
Support kategorier
  • Alla
  • E-post
  • Domän
  • Ekonomi
  • Produktion
  • Uppdatering
  • Abonnemang
  • Avtalsvillkor
  • Drift
Jag vill själv peka min domän till Hemsidadirekt. -Vilken namnserver ska jag använda mig av?

Kunderna får fyra egna namnservrar och ni behöver kontakta oss för att få ut era.
Vill ni inte byta namnserver kan ni peka trafiken för dindomän.se och www.dindomän.se via:

CNAME: extern.hemsidadirekt.se.
A-record: 54.217.240.157
MX: mail.hemsidadirekt.se.

Tänk på att ni behöver meddela oss vilken domän ni pekar mot vårt webbhotell. Detta kan ni göra genom att skicka ett e-post till: support@generatorhallen.se

Vad kan jag göra för att motverka skräppost?

På alla e-postkonton du har genom Generatorhallen har du möjlighet att aktivera ett s.k spamfilter. Spamfiltret kan ställas in i 10 nivåer, från 0-10 där 0 aktiverar den hårdaste filtreringen av skräppost. För hjälp med att aktivera spam-filter kontakta kundtjänst på support@generatorhallen.se

Kan jag läsa min mail direkt i webbläsaren?

Ja, på vår webmail. Vill ni inte använda er av en mail-klient på datorn (ex Outlook), eller är ute på resande fot, har ni alltid möjlighet att komma åt er e-post via er webbläsare. Du loggar in med din e-postadress och ditt lösenord på följande sida:

https://webmail.hemsidadirekt.se

Hur skapar jag fler e-postadresser?

Kontakta kundtjänst på support@generatorhallen.se så hjälper vi dig att skapa flera e-postadresser / konton.

Detta gäller både nya konton eller alias adresser.

Skillnaden mellan ett alias och ett konto är att ett alias skickar vidare all e-post till en annan adress medan e-post samlas i ett konto. Om du har flera adresser som ska gå till samma person eller grupp av personer så kan det vara en bra idé att använda alias för att slippa lägga upp flera konton i e-postprogrammet.

Jag kan inte skicka e-postmeddelanden

Den vanligaste orsaken till detta är att e-postkontot är fel inställt i ditt e-postprogram. För att skicka e-post genom våra servrar krävs det att kontot är inställt på att logga in innan e-post skickas. Vanligen så kallas denna inställning något som t.ex “Servern kräver autentisering” och hittas under inställningarna för utgående e-post. Samma användarnamn och lösenord som används för att läsa e-post skall anges här.

Många internet-leverantörer stänger port 25 för att skicka e-post p.g.a den ständigt ökande mängden skräppost. Det innebär att det inte går att skicka e-post med någon annan SMTP (utgående mailserver) än Internetleverantörens egna. Här finner du en lista med de vanligaste leverantörernas SMTP-servrar.

Om du använder någon av leverantörerna nedan så ska du alltså använda den server som anges i kolumnen SMTP i inställningarna för utgående e-post istället för mail.hemsidadirekt.se.

Observera att vi inte kan garantera att nedanstående SMTP är rätt för dig. Får du problem så kontakta din Internetleverantör för mer information.

Om du får problem med att använda din internetleverantörs SMTP-server så kan du prova med att använda mail.hemsidadirekt.se på port 587 eller aktivera SSL/TLS i ditt epostprogram

Jag kan inte ta emot epostmeddelanden

Om du inte kan ta emot epostmeddelanden vänligen kontrollera:

Användarnamn (din fullständiga e-postadress ex. info@mindoman.se)
Lösenord (du angav ditt lösenord när du skapade epostkontot)
POP3/IMAP – server (mail.hemsidadirekt.se)

Om du fortfarande inte kan emot epostmeddelanden kan det bero på att vi inte hanterar din epost.
Vänligen kontakta vår kundtjänst via e-post till support@generatorhallen.se eller på telefon 0270 – 56 90 80 för mer information.

Jag har glömt bort mitt lösenord till e-postkontot

Lösenorden är krypterade och vi kan tyvärr inte se vilket lösenord du har. Du kan kontakta kundtjänst så genererar vi ett nytt lösenord. Observera att du då måste fylla i den nya lösenordet på alla enheter där e-postadressen används.

Hur byter jag lösenord på mitt e-postkonto?

Kontakta kundtjänst på support@generatorhallen.se eller på 0270 – 56 90 80 så hjälper vi dig att byta lösenord.

Observera att det inte går att varken se aktuella lösenord i administrationsarean eller att få lösenordet skickat via e-post/brev.

Hur ställer jag min iPhone för att skicka och ta emot mail?

Det enklaste sättet att komma igång med e-post hos Hemsida Direkt i din iPhone är att ladda hem konfigurationsfil.

En snabbguide för att lägga till Hemsida Direkt mail i din iPhone:

  1. Gå till “Inställningar” -> “Epost, kontakter, kalendrar” -> Lägg till konto och välj “Annat”
  2. Tryck på “Lägg till e-postkonto”
  3. Fyll i namn, adress, lösenord och beskrivning och tryck på “Nästa”
  4. I nästa steg väljer du IMAP och fyller i följande uppgifter:

    Server för inkommande e-post
    Värdnamn: mail.hemsidadirekt.se
    Användarnamn: din fullständiga e-postadress
    Lösenord: ditt lösenord

    Server för utgående e-post
    Värdnamn: mail.hemsidadirekt.se
    Användarnamn: din fullständiga e-postadress
    Lösenord: ditt lösenord
  5. När din iPhone frågar om du vill försöka att ansluta utan SSL trycker du “Ja”
  6. Vänta på att ditt konto blir verifierat, detta kan ta en stund. Om föregående meddelande om SSL kommer igen trycker du ännu en gång på “Ja”
  7. Spara
  8. Tryck på hemknappen och tryck sen på “Mail” och kontrollera så att din inkommande mail fungerar.
  9. Skicka ett mail till valfri adress och kontrollera så att det skickas OK. Om ditt mail inte skickades, fortsätt på punkt 10.
  10. Gå till “Inställningar” -> “Epost, kontakter, kalendrar” och tryck på den nyligen tillagda kontot och sen under “IMAP” trycker du på “Konto “
  11. Under “Server för utgående e-post”, tryck på “SMTP mail.hemsidadirekt.se”
  12. Under “Primär server”, tryck på “mail.hemsidadirekt.se”
  13. Ange “587” som “Serverport” istället för standardvärdet “25”
  14. Tryck på “Klar” och gör punkt 8 igen.
Kan jag använda ett befintligt domännamn hos Generatorhallen?

Ja, om ni är ägare till domännamnet.

För att ert befintliga domännamn ska kunna användas med Hemsidadirekt behöver det pekas om. Detta innebär att Hemsidadirekt tar över hanteringen av ert domännamn och därmed kan denna tjänst sägas upp hos eventuell befintligt webbhotell.

För att Hemsida Direkt skall kunna peka om domänen så måste vi ha en s.k AUTH/EPP-kod. Denna kod hämtas hos den som är registrar för domänen och kan bara hämtas av den som är ägare till domänen, vi kan alltså inte hjälpa er att få ut denna kod. Om ni är osäker på vem som är registrar för domänen kan ni göra en sökning på http://who.is eller skicka ett mail till support@hemsidadirekt.se så kan vi peka er i rätt riktning.

Viktig information gällande e-postadresser!

Som ny kund hos oss måste ni ange vilka e-postadresser ni vill använda. Detta gör ni under “E-post” i Adminarean. Har ni valt att flytta ett befintligt domännamn kommer ni att, så snart domänflytten genomförts, behöva ändra inställningarna för de e-postklienter (Outlook o.s.v) ni använder.

Denna information finns tillgänglig på samma ställe som ni anger e-postadresser i form av steg-för-steg guider för de vanligaste e-postklienterna.

15 år+
erfarenhet
600+
aktiva kunder
1200+
producerade hemsidor
Producerad av